Beierse kapel d'Ossekoppe

Beierse Kapel “d’Ossekoppe ”is opgericht in 1960. Naast de muziek die toen populair was, ging de kapel de Beierse muziek ten gehore brengen. Deze muziek was destijds nog onbekend in de regio.

Onder de leiding van Gérard van der Poel ontstaat ​​er na enkele jaren een echte Beierse Kapel. Ook daarna is men zich blijven ontwikkelen en de kapel groeit uit tot een orkest met een redelijk hoog technisch niveau. Dit mede onder de kundige leiding van Frank van der Poel en daarna door Josef Matthessen.

Na het vertrek als dirigent en muzikaal leider, Josef Matthessen,  is de kapel een zeer modern zelfsturend team geworden. De repetities worden momenteel begeleid door Peter van der Poel en de muzikale leiding tijdens optredens ligt bij John van der Poel. Een ieder pakt zijn verantwoordelijkheden binnen de kapel op en na vertrek en toevoeging van leden is de kapel na de corona periode weer in volle muzikale bloei.

De Kapel is een onderdeel van de muziekvereniging "De Hoop" uit Ossendrecht ( NL).

De muzikanten, zo'n 14 in getal, zijn voor het overgrote deel afkomstig uit het harmoniekorps van de vereniging. Muziek vereniging “De Hoop” bestaat volgend jaar 150 jaar. Een jaar vol muzikale activiteiten waarbij ook de kapel zijn steentje aan gaat bijdragen.
Het repertoire dat nu wordt gespeeld is zeer gevarieerd en bestaat voornamelijk uit  Moravische tot spectaculaire Tsjechische nummers met hun typische speelstijl.

Ieder jaar, eind augustus, treed de kapel op tijdens het Frushoppen in de kern van het dorp Ossendrecht en in oktober organiseert de kapel een muzikale “Beierse middag”. De kapel nodigt dan steevast hun bevriende  muzikale kapellen uit voor een verrassend muzikaal optreden. Ook dan is het een vast gegeven dat de Ossekoppe zich presenteren. Hierbij is iedereen van harte welkom en de toegang is

gratis.