Mijn naam is René Hendrickx

Ik ben sinds januari de dirigent van Muziekverenging De Hoop. Ik ben opgegroeid in Putte waar ik destijds ook mijn eerste stapjes in het muziek maken heb gezet. Eerst op de blokfluit en daarna met de saxofoon. Ik ben tijdens mijn middelbare school tijd saxofoon les gaan volgen aan de muziekschool in Kalmthout en al snel wist ik : Ik wil later naar het conservatorium. En zo is het ook gegaan: na het behalen van mijn VWO diploma ben ik saxofoon gaan studeren aan het conservatorium in Tilburg.
Nog tijdens mijn studie ben ik na een auditie aangenomen als alt en sopraan saxofonist bij de Marinierskapel der Koninklijke Marine waarmee ik prachtige concerten gedaan heb en veel van de wereld heb gezien. Daarnaast heb ik aan het conservatorium ook directie gestudeerd : het dirigeren van harmonie en fanfare orkesten.

Ik vind het prachtig om dirigent van Muziekvereniging De Hoop te zijn : het is een dynamisch orkest met veel hele goede muzikanten die allemaal ontzettend gemotiveerd zijn om muzikaal goed voor de dag te komen. De repetities zijn op de dinsdag avond van 20:00 tot 22:00 waar er aandachtig gerepeteerd wordt maar daarnaast is het ook een hechte vereniging waar een goede sfeer hangt en het ook buiten het muziek maken om erg gezellig is.
Ik houd er van om allerlei genres muziek te spelen met het orkest maar zeker ook eigentijdse nummers. Het gaat er om dat de muziek die we spelen niveau heeft en dat iedereen, ons publiek en de muzikanten, er lol aan beleeft. Ik vind het heerlijk om met het orkest optredens te verzorgen waarbij we de sterke kanten van het orkest naar voren laten komen : kwaliteit, dynamische muziek en spektakel. Hierbij gaat onze aandacht zeker ook uit naar de jeugd want we willen de vereniging vooral ook in de breedte laten groeien en wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Opleidingsorkest

Om de jeugd nog meer bij het orkest te betrekken zijn we recent gestart met een eigen opleidingsorkest. We hebben hiermee elke dinsdag avond repetitie voorafgaand aan de repetitie van het groot orkest. Inmiddels hebben we een grote groep met leerlingen in dit orkest en hebben we al onze eerste optredens gedaan. We spelen leuke moderne muziek en het is erg gezellig tijdens de repetities. De jeugdleden leren hierbij ook van elkaar en het is tof om te zien hoe de leerlingen die al wat gevorderd zijn de anderen hierin helpen. Daarnaast organiseren we tal van leuke activiteiten buiten het muziek maken om wat er voor zorgt dat de onderlinge band alleen maar hechter wordt.  Kortom, de ideale voorbereiding om de overstap naar het groot orkest te kunnen maken.