Onderscheiden met de Koninklijke Erepenning

Muziekvereniging De Hoop brengt al 150 jaar muziek in het dorp !
In 1874 begon de historie van onze vereniging. Bijna anderhalve eeuw terug begreep men al dat muziek een verrijking is voor iemands leven. Elke feestelijke gebeurtenis in het dorp werd opgeluisterd met muziek van De Hoop,vandaag de dag is dat nog altijd zo.

Onze vereniging staat centraal in de cultuur van het dorp Ossendrecht. Ik als voorzitter mag daar inmiddels al 20 jaar de scepter over zwaaien en dat doe ik met heel veel plezier en dat maakt mij trots. De Hoop is van oudsher een bloeiende vereniging, met een grote naam binnen de amateur muziekwereld. Ooit Nederlands kampioen in de hoogste divisie, een prestatie waar we nog altijd heel erg trots op zijn.
De Hoop heeft altijd garant gestaan voor een gedegen opleiding van haar leerlingen. Dat heeft in al die jaren al heel veel goede muzikanten opgeleverd. Vandaag de dag leiden we nog altijd leerlingen op, die op een laagdrempelige manier onder onze hoede muzikant worden. Muzikant worden dat gaat niet vanzelf, dat vergt doorzettingsvermogen, gevoel voor ritme, en passie voor het maken van muziek. Deze elementen proberen wij onze leerlingen mee te geven, waardoor zij uiteindelijk doorstromen naar ons grote orkest. Dat deze uitdaging vandaag de dag niet gemakkelijk is, realiseren wij ons terdege. De jeugd heeft zoveel te kiezen maar dat weerhoud ons er niet van dit toch te doen. Ons leerpakket van Muziek met een Staartje tot aan het volgen van lessen, en uiteindelijk meedoen met het grote orkest geeft heel veel voldoening. En gelukkig hebben wij de wetenschap aan onze zijde. Muziek maken heeft enorme positieve gevolgen voor de ontwikkeling van de hersenen, iets dat ik elke keer weer de ouders van kinderen probeer bij te brengen. Kortom De Hoop is ook bij wijze van spreken, een kleine muziekschool, dat een bijdrage levert aan de ontwikkeling van een kind.

Muziekvereniging De Hoop heeft in al die jaren mooie concerten mogen geven, en we hebben vele hoogtepunten mogen beleven. Velen kwamen al genieten van onze muziek, mede dankzij grote dirigenten die voor ons orkest hebben gestaan. Wat te denken van W.Proost, Gerard van der Poel, Arnold Wensink en nu René Hendrickx. Stuk voor stuk dirigenten waar we mee verguld zijn en die altijd de kwaliteit van onze vereniging onderkenden. Ooit speelde we in de klasse Superieur, maar met het huidige niveau zijn we in de regio nog altijd van aanzien.

Muziekvereniging De Hoop staat voor een gedegen muzikale opleiding met passie voor muziek, is een vereniging behorend tot het DNA van het dorp , behoort tot het cultureel erfgoed van Ossendrecht, en hoopt dit nog heel lang vol te houden.  Ik als voorzitter zet mij daar graag voor de volle honderd procent voor in, dat geeft mij plezier, voldoening en maakt mij trots. Hopelijk kunnen wij nog vele jaren kinderen inspireren om muzikant te worden, dan is onze missie geslaagd en is onze toekomst verzekerd.

Adri Sebrechts
Voorzitter Muziekvereniging De Hoop